مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

بهترین هوای ۶‌ ماه نخست سال‌های دهه۹۰ در سال‌جاری ثبت شد.

به گفته ليلا نظري، سخنگوي شركت كيفيت هواي تهران، مقايسه شاخص‌هاي ثبت شده ايستگاه‌هاي آلودگي هواي پايتخت نشان مي‌دهد 6‌ ماه نخست سال 95، بهترين دوره هوايي از سال90 تاكنون بوده است.

امسال در تهران 163روز از 186روز بهار و تابستان، هوا در حد استاندارد بوده و تنها 23روز شاخص آلودگي هوا به حد ناسالم براي گروه‌هاي حساس رسيد اما شاخص ناسالم براي همه حتي يك روز هم در تهران وجود نداشت. در 6‌ماه نخست سال90، تهران روز پاك نداشت و تنها 68روز سالم داشت. در 6‌ماه نخست91، هم تهران تنها 126روز هواي سالم داشت. در مدت مشابه سال92، هوا 2روز پاك و 128روز سالم بود. در عين حال در 6‌ماه نخست سال93، آسمان تهران 7روز پاك و 138روز سالم بود كه در بهار و تابستان سال94، 10روز هوا پاك و 135روز سالم شد. همچنين در سال‌جاري عدد روزهاي پاك به 11و روزهاي سالم به 152روز رسيد تا با كيفيت‌ترين هواي بهار و تابستان دهه 90در سال‌جاري ثبت شود.همچنين آخرين هفته از تابستان95 با هواي سالم سپري شد.

مريم نادري، مدير واحد پايش و پيش‌بيني شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين‌باره گفت: ارزيابي وضعيت كيفيت هواي شهر تهران طي روزهاي 27شهريور تا 2مهرماه گوياي آن است كه پايتخت آخرين هفته تابستان را در شرايط سالم سپري كرده است. همچنين افزايش مسافرت‌ها در آخرين هفته قبل از شروع سال تحصيلي و در نتيجه كاهش تردد خودروها در سطح شهررا نيز مي‌توان يكي از عوامل مؤثر در وضعيت مطلوب كيفيت هواي تهران به‌حساب آورد. به گزارش شركت كنترل كيفيت هواي تهران از شبانگاه شنبه، دامنه‌‌هاي جنوبي البرز تحت‌تأثير فعاليت سامانه بارشي مستقر در نوار شمالي كشور قرار گرفته كه به‌تدريج منجر به افزايش ميزان ناپايداري جوي، ميزان ابرناكي و وزش باد شديد موقتي در اين مناطق در روز يكشنبه شد.

همان‌گونه كه در نمودار مشخص است، در بعدازظهر يكشنبه وزش باد شديد (متغير بين 7 تا 12متر بر ثانيه) از سمت نواحي غربي (متغير بين شمال غربي تا جنوب غربي) رخ داده كه همزمان منجر به افزايش موقتي غلظت ذرات معلق با قطر كمتر از 10ميكرون شده است. هرچند اين شرايط تداوم نداشته و تغييرات شرايط آب و هوايي حاكم، كاهش غلظت ذرات معلق تجمع يافته در سطح شهر را به‌دنبال داشت. به گفته نادري، در ساير روزهاي هفته از ميزان ناپايداري جوي كاسته شده كه در برخي ساعات به‌ويژه در شبانگاه منجر به تشديد شرايط پايداري شبانه و سكون نسبي هوا شده است؛ در نتيجه اين شرايط افزايش موقتي غلظت آلاينده‌ها و غبارآلودگي به‌ويژه در ساعات اوليه صبحگاه را به همراه داشته است. همچنين تغييرات دما در طول روز منجر به وزش باد محلي شده كه بزرگي آن بسته به اختلاف دماي بيشينه و كمينه براي هر روز متفاوت است. به‌طور ميانگين ساعات بعدازظهر تمام روزها با افزايش نسبي سرعت باد همراه بوده كه در بيشتر موارد در پراكندگي آلاينده‌‌ها از سطح شهر نقش مؤثري داشته است.

مقایسه کیفیت هوای ۶ماه نخست تهران در دهه ۹۰

کد خبر 347491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha